“12 geniale mellommåltider”

God fredag!!! 😀

I dag har jeg blant annet vært hos Egmont og organisert shoot for en matsak som kommer i Shape Up i løpet av våren, nemlig “12 geniale mellommåltider”. 

Jeg skal ikke avsløre aaaaaaalle de små måltidene jeg har komponert sammen nå, men her får dere en sniktitt “behind the scenes” samt et par avsnitt av teksten:

Det er viktig å ta seg tid til mellommåltider. Disse små måltidene er nemlig med på å holde energinivået og konsentrasjonsnivået ditt oppe i en aktiv hverdag. I tillegg kan mellommåltider bidra til et jevnt og stabilt blodsukker, noe som er fornuftig i et sunt og variert kosthold. Derfor er det fornuftig med næringsrike og sunne mellommåltider som både er enkle og kjappe å lage samtidig som de smaker godt. Vi gir deg tips til 12 smarte mellommåltider med oversikt over både kalorier og fordeling av karbohydrat, protein og fett. Da kan du selv bli bevisst på hvilke alternativer som bidrar med hva og ikke minst hva slags mellommåltider som gir deg den energien du trenger i en aktiv hverdag. 

Hvor mye?

Det finnes ikke ett enkelt fasitsvar på hvor stort et mellommåltid skal være eller hvor mange kalorier det skal inneholde. Dette kan avhenge av både hvor lenge siden det er du har spist og hvor lenge det er til neste måltid, og selvfølgelig hva du har tilgjengelig i nærheten. I tillegg vil også aktivitetsnivå, kroppsstørrelse og hva man ellers spiser i løpet av en dag være med på å påvirke hva mellommåltidene bør inneholde. For de fleste vil det passe med 3-4 hovedmåltider, og 1-2 mellommåltider i løpet av en dag. Generelt sier man at et mellommåltid bør bidra med 100?250 kcal, men dette er altså helt individuelt. Ett viktig hovedpoeng med mellommåltider er uansett at du skal holde ut bedre til neste hovedmåltid. 

De ferdige bildene, måltidene og tekst får du altså i Shape Up i løpet av våren 😉

Og aporopos mat, tidligere i uka fikk jeg et spørsmål om jeg kunne delt “diettmåltider”, og jeg har i løpet av uka tatt noen bilder av noen av mine vanligste måltider nå for tiden. Så i helga kommer et innlegg med noen matbilder og tekst om hvordan jeg komponerer mine måltider. Men som jeg har presisert tidligere så vil jeg ikke skrive noen detaljer om hvor mye av hva jeg spiser, hverken i de ulike måltidene eller totalt i løpet av en dag. Dette unngår jeg bevisst fordi jeg ikke ønsker at noen med spiseforstyrrelser eller et forstyrret spisemønster og/eller kroppsbilde skal kopiere denne type uten og prøve det ut selv uten oppfølging/konkurransegrunn. Noe som jeg har nevnt flere ganger før.

Her har jeg forresten skrevet om hvilke matvarer og ingredienser dietten hovedsakelig består av: Dette spiser jeg på Athletic Fitness-diett– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg