“Diettmat-kombinasjoner”

God lørdag!

Som jeg nevnte tidligere denne uka så fikk jeg et spørsmål om jeg kunne dele noen “diett-mattips”/eksempler på hvordan mine måltider ser ut for tiden. 

I den forbindelse så kan jeg gjerne dele noen bilder av typiske måltider jeg spiser for tiden, men samtidig ønsker jeg å understreke følgende:
1) Hva som er “diettvennlig” mat kommer selvfølgelig helt an på hva slags diett man går på (spiser man for å øke muskelmasse/gå ned i vekt/gå opp i vekt/fettfattig kost på grunn av galleproblemer/glutenfri diett og så videre). Med andre ord så er dette helt individuelt og helt avhengig av hva man ønsker/har som mål. Jeg har tidligere skrevet om hva slags mat jeg spiser på athletic fitness-diett og det er virkelig ikke noe hokus-pokus med min matplan – den består av flere ulike næringsrike og helt vanlige norske matvarer. Les mer om hva jeg spiser her. 

2) Når det gjelder det å følge matplanen 100 prosent så går dette på autopilot for min del. Ofte så blir det å spise rett fra matboksen eller ta det som er mest praktisk der og da, fremfor å dandere det fint på tallerkener og lignende. 

3) Selv om matbildene i dette blogginnlegget viser typiske måltider, så husk at det sier ingenting om hvor mye jeg egentlig spiser av hva hver dag. Selv om et bilde for eksempel viser to lomper så betyr ikke det nødvendigvis at det er de to eneste lompene jeg spiser i løpet av en dag 😉 Det samme gjelder selvfølgelig for alle de andre ingrediensene. For å gjenta meg selv for ørtende gang: Jeg unngår detaljene på hvor mye spiser av hva per dag bevisst fordi jeg ikke ønsker at noen med spiseforstyrrelser eller et forstyrret spisemønster og/eller kroppsbilde skal kopiere denne type uten og prøve det ut selv uten oppfølging/konkurransegrunn. 

Så, noen matkombinasjoner det går mye av er altså:
Mager kesam blandet med sukkerfri ananassaft og nøtter
Roastbiff, kokt egg, grønnsaksstaver og lomper
Nøtter og banan

Cottage cheese med bringebær og litt søtningsstoff
Kyllingfilet med ris, avokado og grønnsaker
Karbonadedeig med tomatsaus og løk, lompe, avokado, paprika og agurk

Andre måltidssammensetninger jeg liker godt er for eksempel:
Fullkornspasta med biffstrimler og ovnsbakte gulrot- og kålrotstaver med hvitløksolje
Cottage cheese med fruktbiter
Riskaker og kokt egg

Generelle tips til et sunt og næringsrikt kosthold (som du sikkert har hørt før) er rett og slett å velge næringsrike matvarer som bidrar med flere viktige næringsstoffer som kroppen trenger. Grove brød- og kornvarer og fullkornsprodukter bidrar med langsomme karbohydrater, kilder med høy proteinkvalitet er for eksempel rent kjøtt som biff og kylling, fisk, egg og meieriprodukter, gode fettkilder er for eksempel nøtter, avokado, olje, pesto og kokosmelk. 

Spis grønnsaker til alle måltider, det er så mye man kan lage med grønnsaker!! Rotmos/puréer, ovnsbakte grønnsaker med olje, grønnsaksstaver som snacks, kokte/stekte/wokkede grønnsaker, bruk det som pynt og tilbehør på lomper/brødskiver/knekkebrød, lag tomatsuppe og/eller saus av knuste tomater, lag salater og så videre. 
Lag dine egne oljeblandinger som tilbehør, bruk krydder i matlagingen for å tilsette mer smak, lag dipp som erstatning/alternativ til sauser (for eksempel guacamole, kesamdipp med, yoghurt-tzatziki etc). Bruk frukt og bær til å sette søtsmak/til desserter hvis du vil redusere det hvite, tilsatte sukkeret. 

Og husk å nyte maten, det er virkelig ingenting som ekte matglede og matnytelse. 

Enjoy!

– Silje Bjørnstad –

6 kommentarer
    1. Det ser jo SÅ godt ut. Tror jeg skulle greid meg på “diett” med sånn kost. (bortsett fra at jeg hadde nok savnet sjokoladen og iskaffen min i ny og ne)

    2. Andrine: Krydderier det går mye av er kanel og kardemomme, paprikakrydder, spisskummin, chili og hvitløksfedd. 🙂 Søtningsstoffet jeg synes er best er Natreen og et fra Sverige som heter Hermesetas Lättströ.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg