Enkle tips til sunnere hverdagsburger

Hei og god tirsdag – det er tirsdag ikke sant..?

Jeg er fortsatt i “jetlag-koma” og var helt lost da alarmen gikk i morges. I tillegg så er jeg så GRISESTØL etter de siste treningsøktene at jeg seriøst bruker dobbelt så lang tid på å reise meg opp OG å sette meg ned, samt at jeg går som en eldre dame på sånn cirka 100 år.  He he he. Men jeg kom meg jo på jobb og har gjort det jeg skal der, og etter jobbings så reiste jeg faktisk på treningssenteret for å bare rulle på massasjerulla i håp om at det ville løsne opp litt stiv- og stølhet. Noe det også gjorde, i alle fall litt 🙂

Men tilbake til overskriften – man skulle kanskje tro jeg var lei burgere etter to uker i hamburgernes land USA, men nei, ikke når jeg lager burgere på Silje-vis 😉 Men jeg er faktisk drittlei burgere som det renner flere litervis fett av bare man ser på dem i hvite burgerbrød hvor alt bare egentlig er smakløst og kjedelig, noe som er en god grunn i seg selv til å mekke burgeren sjæl med de smakene og tilbehøret man vil. Og ikke minst så vil det å lage sin egen burgervariant ofte være et mer næringsrikt valg, og burgermiddag trenger slettes ikke å bety “usunn fast food”.

Tips til enkle burger-matbytter:

Brød:
Nei, man du trenger ikke å lage dine egne fancy hamburgerbrød for å få et sunnere burgermåltid. Velg de fiberrike variantene når du er på butikken eller bruk grove VITA-rundstykker (finnes i frysedisken) eller så kan du bruke disse enkle proteinrundstykkene.
Personlig synes jeg det ikke er noen smaksforskjell på fine og grove burgerbrød, eventuelt så smaker det faktisk mer av de grovere og mer fiberrike brødene, noe som for min del bare er positivt og som ikke er meg imot! 😀 “Hvorfor spise noe som ikke smaker noe liksom”… ;p

Selve burgeren:
Selvfølgelig kan du lage dine egne hamburgere av karbonadedeig, men husk også at både fiskefileter, fiskekaker og kyllingfilet passer perfekt som burger. Fisk og kylling kan du enkelt bake i ovnen for å få kjøttet gjennomstekt hvis du ikke vil bruke tid på å lage karbonadedeig-burgere som skal formes og stekes i panne. Glem heller ikke at det finnes mange digge vegetarburger-varianter av for eksempel kikerter, linser og/eller rødbeter. 

Sjekk ut oppskrift på linseburger her.

Grønnsaker:
Burger eller ei – grønnsaker som tilbehør er en god vane både på middagstallerken og til andre måltider. Ikke bare øker det inntaket av viktige vitaminer, mineraler og fiber, men det er også med på å fylle opp magen og gi deg en god metthetsfølelse uten at du risikere å overspise og “spiser mer enn nødvendig”. I tillegg så er det mange ulike grønnsaker som enkelt blir perfekt burgertilbehør – for eksempel søtpotet-fries, hjemmelaget coleslaw med kål og gulrot (sjekk ut min variant av mager coleslaw her), hjemmelaget karamellisert (og sukkerfri!) rødløkskompott (sjekk oppskrift her), eller rett og slett hjemmelaget rotmos/potetmos etc. Salat er jo selvfølgelig også en tilbehør-klassiker!

Dressing:
Mange av de ferdiglagde dressingvariantene kan inneholde en god del sukker og næringsfattige kalorier, så lag heller din egen variant der du selv har kontroll på ingredienser i tillegg til at hjemmelagde dressinger smaker så mye mer og bedre enn mange av ferdigvariantene. Lag for eksempel hvitløksdressing av kesam (som også bidrar til å øke proteininnholdet i dressingen), knuste hvitløk, litt olje og salt og pepper, hjemmelaget tzatziki med yoghurt naturell/kesam, agurk, hvitløk og krydder, eller hjemmelaget aioli. Selv om dressinger som aioli har et høyt kalori- og fettinnhold på grunn av at olje (bruk for eksempel rapsolje eller olivenolje) er en viktig ingrediens, så husk at dette er næringsrike kalorier som bidrar med fettsyrer av den sunnere varianten (umettede fettsyrer).

Dagens middag ble kyllingburger med butikkjøpte fiberrike hamburgerbrød, kyllingfilet stekt i ovn, hjemmelaget aioli, ketchup, kokte grønnsaker (etter to uker med relativt mye junk og søte desserter i USA så synes jeg faktisk grønnsaker smaker heeeelt fantastisk, men jeg er jo glad i grønnsaker uansett ;)), og agurkskiver, paprika og mais.


(Jeg hadde en burger til, men den fikk ikke plass på tallerkenen fordi som måtte lure på det 😉 )

Enjoy!

– Silje Bjørnstad –

5 kommentarer

Siste innlegg