Superenkel, sunn og kjapp smoothie-is-shot

Hei tirsdag! 🙂

Det har vel aldri vært noen hemmelighet at jeg er glad i is og nå på sommeren er ikke akkurat is-lysten noe mindre! Jeg kunne fint ha spist mengder med is hver eneste dag, men det er jo ikke akkurat det mest gunstige for helsa eller positivt for lommeboka (en Ben&Jerry-boks koster jo rundt 70-80 kroner nå? :-O ).

Men det finnes jo mange andre alternativer som fungerer som en deilig dessertvariant og kjøllig nytelse nå i varmen. Forrige uke skrev jeg jo om vaniljekesam blandet sammen med varme og fryste bær og litt søtningsmiddel som er en av mine dessert/sunnere-kos-alternativer. En annen variant er sorbet-is-lignende smoohie laget med melk, litt sukrinmelis og fryste bær som du har i blenderen, kjør til alt har blitt blandet sammen, hell over i et glass og nyt. Jeg slumper jo (som alltid), men jeg tenker her brukte cirka 1-1,5 dl melk til cirka 100 gram fryste bær.

Det skal liksom ikke så mye til, men det tilfredstiller i alle fall mitt etter-middagen-iskrem-søtsug 😉

Sunt og sukkerfritt er det også! Melk bidrar med blant annet kalsium, jod, B-vitaminer og fullverdig protein, mens bær er en god kilde til blant annet C-vitamin og fiber. 

Enjoy!

Ellers så må jeg også nevne at vi testet 14 ulike havregrøt-porsjonspakniner på Side2 i dag.

Jeg har også vurdert grøtene, så følg med på Side2 i løpet av uka for å lese resultatene! 😉

– Silje Bjørnstad – 

2 kommentarer
    1. Ser de fryste bærene alltid innholder noe sukker, rundt 3g pr 100g. Vet du om noen uten? Har sjekket mange.
      Kult du tester porsjonsgrøten jeg vurderer selv! Tenkte å bruke den som lunsj på jobb, så at det er med boksen du bare kan fylle vann i er perfekt. Spiser til vanlig 2 brødskiver med pålegg, men blir så lei av det i lengden. 1 brødskive og grøten er vel mer passe. Grøten er vel for liten til å erstatte 2 brødskiver.

    2. Daniel:
      Hei!
      Når det gjelder fryste bær så er det viktig å huske på at selv om det for eksempel står “3 gram sukkerarter” på næringsinnhold-lista, så betyr ikke dette nødvendigvis “3 gram tilsatt sukker”. Bær (fryste eller ei) har et naturlig innhold av sukkerarter i form av fruktsukker, så det kan være at de 3 grammene du har lest er de naturlige sukkerartene 🙂

      Les gjerne dette tidligere innlegget om sukkerarter: http://siljebjornstad.blogg.no/1359565830_de_derre_karbohydrate.html

      Håper det var litt oppklarende! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg