20 kalorivennlige matbytter

Lurer du på hvordan du enkelt kan redusere på kaloriinntaket uten at det går utover matkosen? Da bør du lese denne artikkelen som jeg har skrevet for VG Vektklubb.

Her er et utdrag fra artikkelen:
Ved å gjøre enkle, smarte matbytter i hverdagskostholdet kan du spare mange kalorier i løpet av en dag og det helt uten at du trenger å kutte ut favorittmiddagene eller søte desserter!

Har du et mål om å redusere kroppsvekten så må du over lengre tid være i energiunderskudd. Dette vil si at du må innta færre kalorier enn det du bruker. For å oppnå vektreduksjon er det mange som tyr til såkalte «quick fix»-løsninger med dietter som ofte har strenge restriksjoner på hva og hvor mye du skal innta i løpet av de neste ukene. Med en slik type «slankekur» kan man oppleve å gå ned i vekt, men ofte er det mest muskelmasse og vann man mister, og ikke fettet som man gjerne vil bli kvitt. I tillegg er det mange som går tilbake til gamle kostholdsvaner etter en diett-periode og da er det ikke uvanlig å gå fort opp igjen de kiloene du nettopp har mistet. For å få endringer som varer er det derfor viktig å se hvor du kan gjøre forandringer i det kostholdet du allerede har. 

Dropp «alt-eller-ingenting»-tankegangen. Da er det også større sjanse for at du slipper unna jojoslankingen som egentlig aldri gir deg de endelige resultatene du drømmer om. 

Noen kalorier her og noen kalorier der vil til sammen utgjøre store forskjeller. For eksempel kan du spare mange kalorier ved å velge magert kjøttpålegg fremfor fete påleggspølser, og ved å erstatte rømmebegeret med mager kesam. Og må du egentlig spise hele hvitløksbagetten? Holder det kanskje med to-tre skiver? Eller hvis du opplever at søtsuget kommer snikende så vil en kopp kakao være et bedre alternativ fremfor en sjokoladeplate. Da har du fort spart flere hundrevis av kalorier, men samtidig fått den deilige sjokoladesmaken.

Du trenger altså ikke å kutte ut enkelte matvaregrupper eller produkter, men erstatte disse med en mer kalorivennlig matvare. Slik kan du fortsatt kose deg med den maten du liker og likevel gå ned i vekt. For å hjelpe deg i gang har vi satt opp 20 forslag med matbytter slik at du selv kan se kaloriforskjellene på produktene. 

Valg A utgjør de mest kaloririke valgene med totalt 4372 kcal, mens valg B utgjør alternativer med færre kalorier på totalt 2111 kcal. Totalforskjellen mellom de to alternativene er til sammen 2261 kcal!

A) 4 skiver salami: 144 kcal
B) 4 skiver kokt skinke: 52 kcal

A) 1 lite glass helmelk, 2 dl: 124 kcal
B) 1 lite glass skummet melk, 2 dl: 66 kcal

Flere eksempler finner du i originalsaken ved å klikke HER.

Og folkens – i dag er startstkuddet for tidenes shoppinguke, nemlig BLACK WEEK (som jo er en utvidet versjon av Black Friday), og jeg skal selvfølgelig henge meg på.

Hele denne uken tilbyr jeg 4 ukers online kostholdsoppfølging med hele 500 kroner rabatt! Originalpris for 4 ukers online oppfølging med individuell tilpasset kostholdsplan er 1999,-. Nå får du dette tilbudet til 1499,- og det forutsetter at du kan starte med oppfølging i løpet av januar 2019.

Jeg skal skrive mer detaljert om tilbudet i løpet av uke, men kort oppsummert vil du få kostholdplan basert på dine mål og utgangspunkt som innebærer ukentlig oppfølging fra meg. Hvis du vil lese mer om hvordan jeg setter opp kostholdsmeny og min filosofi bak kostholdsoppfølging kan du sjekke ut dette tidligere innlegget.

Høres dette interessant, og du vil melde deg på tilbudet og/eller bare få mer informasjon så send meg en uforpliktende mail til [email protected]

Ellers så er det bare å følge med videre i løpet av uken – flere tilbud vil dukke opp! 😉

– Silje Bjørnstad –

(innlegget inneholder egenreklame)

Siste innlegg