Det du ikke ser om meg og mitt liv på Instagram

Hei mandag!

Jeg har virkelig fått ladet opp batteriene etter en fantastisk helg på fjellet og nå er både hode og kropp klar for en ny uke! I tillegg hjelper det så sinnsykt på energinivå og humør at våren endelig er ordentlig på vei med varmere temperaturer, sol og blå himmel.

View this post on Instagram

Frisk fjelluft 💙🇳🇴👌🏻 #liveterbestute #norway #synnfjell #shapeupnorge

A post shared by Silje Bjørnstad (@silje_bjornstad) on

 

Men, selv om det kanskje kan virke som at alt er bare kos og happy-go-lucky-stemning utad, så vit at det alltid er mye du ikke ser eller vet om andre. Det gjelder naturligvis også meg og mitt liv. Jeg kan forstå at det ofte kan virke som at mye av livet mitt består av “trening og jobb” i enkelte perioder på sosiale medier fordi dette er en såpass stor og naturlig del av meg og min livsstil, men som jeg ofte påpeker til de som spør “trener du HVER dag?!” eller “du er alltid i godt humør du” eller “Du jobber jo hele tiden?!” og lignende; det som blir lagt ut på sosiale medier gjenspeiler kanskje 10-15 sekunder eller maks 1 minutt av det som jeg gjør i løpet av en hel dag. Med andre ord så sier det seg selv at det er ekstremt mye som ikke blir delt og som jeg heller ikke ser på som interessant, nødvendig eller viktig for andre. Det jeg deler i sosiale medier er hovedsakelig ting jeg håper på en eller annen måte kan bidra med noe positivt enten det blir sett på som inspirasjon, motivasjon, tips, og/eller underholdning/humor. Jeg vil det skal være ekte, og jeg vil det skal være meg, men jeg håper også at folk forstår det er mer i livet mitt enn happy-selfies, treningsøkter, jobbhverdag og gåturer med podcast i øret. Og kanskje da særlig den siste tiden, noe som også bidrar til at jeg skriver dette innlegget. For, som jeg har nevnt X antall ganger før, det å skrive er terapi for meg – og det å skrive her kan også kanskje få flere til å forstå hvorfor jeg noen dager er helt “off”, mens jeg andre dager er mer “på”.

Som jeg har skrevet om tidligere så ble et nesten 7 års langt forhold avsluttet i januar, noe som også da innebærte samboer-brudd, salg av hus, flytting og deling av ting og så videre. Det er ikke en prosess som er over på noen dager. Det er ikke en prosess som er lett å være oppi flere uker og måneder på rad. Det er ikke en prosess jeg velger å dele aktivt på sosiale medier, men akkurat de siste dagene kjenner jeg at begeret mitt begynner å bli rimelig fullt av følelser og tanker som jeg må få ut. For å ta en kjapp oppdatering: huset er nå solgt, men det er fortsatt mye relatert til hus-salg som må ordnes, nye eiere overtar 1.mai og jeg aner ikke hvor jeg havner etter dette.

Og det du ikke ser på instagram er hvordan jeg aktivt prøver å få til en jobbhverdag samtidig som jeg skal rekke visninger på leiligheter som kan være interessante, eller prøve å arrangere en privatvisning de gangene fellesvisningene ikke passer min timeplan, eller hvordan jeg nesten daglig ringer til pappa for å høre om han kan sjekke potensielle leiligheter sammen med meg. Det du ikke ser på instagram er det tankekaoset jeg har i bakhodet til enhver tid som innebærer spørsmål og uvitenhet om bosted, spørsmål og uvitenhet om økonomi og lån, spørsmål om hva slags ting i huset som skal fordeles eller selges, og eviglange to-do-lister som må gjøres relatert til flytting etc (avslutte abonnementer, sjekke forsikringer, fikse finn.no-annonser osv). Det du ikke ser på instagram er mislykket kommunikasjon, bitterhet, frustrasjon og misforståelser. Samtidig så ser du heller ikke på instagram at jeg faktisk er et mye lykkeligere og mer fornøyd menneske enn på lenge. Det du ikke ser på instagram er meg som danser rundt alene i stua på kveldene med høy musikk hvor jeg synger for full hals fordi jeg føler meg fri og heldig som har de menneskene rundt meg som jeg har. Det du ikke ser på instagram er den enorme variasjonen jeg har i hverdagene mine både når det gjelder mitt eget energinivå og humør, men også hvordan jeg påvirkes av ulike folk jeg møter eller snakker med. Det du ikke ser på instagram er hvor mye jeg gleder meg til alt dette bare er ferdig.

Med andre ord: det er mye man ikke vet om andre selv om man føler man kjenner hverandre fordi man følger noen på instagram, leser blogg eller ser de på fremsiden av VG.no.

Jeg skriver absolutt ikke dette innlegget for å få noen form for sympati eller noe – jeg vil bare ha forståelse for at hvis jeg en dag sier nei takk til sosialisering, sier nei takk til å bli med på en felles treningsøkt eller er helt stille i sosiale medier noen dager så handler ikke det om at jeg ikke vil eller har lyst til å engasjere meg – men det er rett og slett andre ting som må prioriteres fordi jeg må få kontroll på alle disse “småtingene” som til sammen kan føles som om ganske mye noen ganger. Og jeg må ha min alenetid for å kunne puste og for å kunne hente meg inn igjen – være seg treningsøkter, netflix på sofaen og telefonen i flymodus, gåtur mellom PT-timer etc.

Eller slik som nå; en halvtime på bloggen med skriving uten å tenke – og jeg føler meg allerede 100 kilo lettere, for det siste døgnet har for min del har bestått av mye irritasjon og frustrasjon som det ikke er nødvendig å fortelle noen flere detaljer om. Men det hjalp å skrive 😉

– Silje Bjørnstad –

6 kommentarer
    1. Du skriver bra og det var fint å lese. Det er neimen ikke alt man ser på instagram nei. Jeg håper du får orden på kaoset i livet og at ting blir bedre. 🙂 Klem

    2. Et fint innlegg som mange burde tenkt over, ikke spesielt fordi det er deg, men fordi det du skriver gjenspeiler en problematikk rundt sosiale medier og påvirkbare unge mennesker som tror «minuttet» som du nevner er slik livet er.

      Håper du får orden på alt og finner deg noe nytt.

      1. Tusen takk! Og ja, tror mange har godt av å bli minnet om nettopp dette at livet er så mye mer enn det som vises gjennom sosiale medier. Jeg har det jo veldig fint altså, til tross for mange baller i luften 😉 tusen takk som spør og håper alt er vel med deg/dere:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg