Athletic fitness-oppdatering: Ned 3 kilo på 3 uker

God tirsdag! 🙂

Nå har jeg vært tre uker på diett og her kommer en liten oppdatering på de par siste ukene.

Bakgrunn:
Diettstart og første steg mot Athletic Fitness

Jeg har akkurat kommet hjem fra dagens treningsøkt som bestod av knebøy, rumenske markløft, bulgarsk splittbøy, beinpress og ro-intervaller. Treningsmessig den siste uka så har knebøy, benkpress og markløft føltes tungt og seigt ut på kilo som bare for et par uker var null problem. Det må jeg innrømme faktisk tar litt tid for meg å bearbeide, fordi jeg vil jo alltid bare bli sterkere i alle mulige øvelser, men samtidig så er det jo ikke akkurat disse øvelsene som blir prioritert for tiden, og i tillegg så kan det bare være at man rett og slett har noen dårlige dager, ikke har hatt lang nok restitusjonshvile mellom treningsdager, og/eller at det har hatt bittelitt påvirkning at jeg har gått ned 3 kilo på 3 uker, selv om det egentlig ikke burde ha noe å si. Men for å si det sånn, så vet jeg hva som er neste mål etter Athletic Fitness; nemlig å ta 100 kilo i knebøy. 95 kg er persen nå, som jeg tok like før jeg begynte på nytt program som fokuserte på å bygge rygg:

8c41K0tgYv

På den andre siden så har jeg jo faktisk persa i dips (25 stk), og repspers i dips med ekstra vekt (tok 7 reps med 20 kg ekstra forrige uke), og pullups med ekstra vekt (1 repetisjon med 20 kg ekstra og 5 repetisjoner med 12,5 kg ekstra), og i dag bedret jeg persen min på 1,5 minutts roing med to meter (ny PR er 437 meter), så jeg har all grunn til å være fornøyd. Hallo, man må jo fokusere på det positive her!? 😀 

Tross alt så går det jo fremover i de øvelsene det SKAL gå fremover i, og det er jo absolutt det viktigste. For det er jo nettopp dips, pullups og roing man skal være god i når man konkurrerer i Athletic Fitness!!! Så alt i alt så er jeg strålende fornøyd. Jeg er også (unnskyld uttrykket) jævlig fornøyd med at jeg har gjennomført alle treningsøktene mine i løpet av de ukene som har gått siden jeg startet på nytt program i begynnelsen av oktober. Jeg har holdt meg frisk og rask, har ikke hatt noen vondter eller skader, og selv om jeg har vært grisesliten og følt at energinivået har vært på 0 enkelte dager, så har jeg likevel kommet meg på trening og gjennomført det jeg skal. Eneste unntakene er vel to eller tre roøkter som jeg har utsatt til dagen etter, men jeg har uansett gjennomført alle oppsatte økter. 

Så kort oppsummert, så synes jeg treningen går bra, og ikke minst så henger hodet fortsatt med. 🙂

Når det gjelder maten så er det intet nytt her. Jeg har fortsatt ingen problemer med å spise etter en matplan, jeg blir god og mett, har ikke noe søtsug, jeg lager flere porsjoner om gangen slik at jeg har matbokser klare til jeg skal på jobb/møte venner og så videre. Som jeg har nevnt tidligere så består matplanen av en rekke ulike måltider med forskjellige matvarer, så jeg har mye å velge mellom – noe som helt klart er viktig for min del for å holde motivasjonen og viljestyrken oppe. Altså, det hadde jo vært kjedelig å spist torsk, ris og brokkoli til frokost, lunsj og middag. Mine måltider kan for eksempel være knekkebrød med ost og skinke, lomper med snøfrisk-ost og paprika, ris og kylling og avokado/guacamole, hjemmelagde kjøttboller/hamburger av karbonadedeig, omelett, havregrøt, bananpannekaker og smoothie. 

Jeg skrev tidligere om at jeg hadde kjøpt en brukt Athletic Fitness-bikini og det kjøpet angrer jeg slettes ikke på. Selv om bikinien er figursydd til en annen, så sitter den helt greit på meg og det er blitt mye morsommere å øve på poseringer, noe som jeg har skjønt at man aldri kan få øvd nok på. Det er nesten fascinerende hvor lett det kan se ut som, mens når man prøver selv så forstår man at dette ikke er bare-bare. 😉

Uansett, beklager til alle på Snap og FitnessXpress Storo for at jeg og Susanne nå kommer til å posere foran speil her og der. “Sånn harre blitt”.

Hehe, neida, det er ikke såååå ille altså, men jeg merker jo at det er morsomt å se forbedringer i både poseringer og fysikk. Og når coachen ber deg om å posere foran speilet på trening, så gjør man det. :p

“Og sånn går nu dagan…”

Så må jeg også bare si at jeg hver eneste dag opplever en helt enorm støtte av venner, jobbkollegaer og familie. Det i seg selv er jo bare så utrolig motiverende og hyggelig. Og ikke minst så er både Fredrik og Susanne (min coach) kanskje to av de viktigste støttespillerne nå og i tiden fremover. Susanne har faktisk kjøpt seg treningsabonnement der jeg trener slik at vi kan pushe hverandre på treningsøkter samt øve på poseringer. Og Fredrik er jo min kjæreste og samboer, så det sier jo seg selv at det er helt avgjørende å ha han som forstår, forklarer, motiverer og støtter. 

Når det gjelder kropp og fysikk så er det jo ingen hemmelighet at det også er fokus på dette, man skal jo komme i best mulig sceneform dagen man står i konkurranse. Det finnes jo ikke noe fasitsvar på hvor mye jeg kommer til å veie eller hva fettprosenten min er på konkurransedagen, og helt ærlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre (jeg er bare redd for å bli dritsvak i ALT :p). På tre uker har jeg gått ned cirka 3 kilo, og i går sa både Susanne og Fredrik at de kunne se at det var (bittelitt) mindre fett på hofter og mage. Det er noe jeg ikke har lagt merke til selv før de sa de, og det er ikke snakk om mye, men samtidig så merker jeg at det faktisk har skjedd noe. Jeg har blitt strammere rundt mageområdet rett og slett.

LES mer om mine tanker rundt poseringer og “sceneform” i dette innlegget her. 

Jeg føler meg også mer trøtt enn tidligere. Jeg føler at jeg i alle fall fint kan sove 10-11 timer uten problem, men det kan jo også være at det er kroppen som sier at nå er det på tide med litt fri og dermed være helt uavhengig av trening/mat. Og ellers så er jeg jo bare et skikkelig B-menneske som elsker å sove. Hehe. Og nå er jeg endelig klar for en mini-juleferie (hele fire dager 😉 ) hvor det blir både juleskinke-middag den 23. og ribbe&julepølse&medisterkake-middag MED DESSERT den 24.desember + nyttårsmiddag den 31.desember. Ellers så kommer jeg til å trene som vanlig i jul og romjulen, og følge matplanen som jeg pleier. Det er jo ikke akkurat som det egentlig er noen kjempeforskjell fra hvordan jeg hadde spist til vanlig uansett, bare se på den lista jeg nevnte tidligere her. For eksempel er jo havregrøt og omelett helt vanlige måltider i min hverdag, diett eller ikke. Men jeg tar et par dager bloggfri nå, rett og slett fordi jeg har et håndledd som ikke er så fornøyd med å drive med PC 8-9 timer hver eneste dag pluss surfing på iPhone, så når jeg har jobbfri så må jeg også prøve å holde meg unna tastatur og PC-mus.

Følg meg forresten gjerne på Snapchat og Instagram.

På Snap: Silje1987
På Instagram: silje_bjornstad

Enn så lenge, god jul!!! 😀

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar
    1. Så flink du er! Her går det dessverre ikke så bra med treningen, etter en litt for lang pause med litt for mye dårlig mat så har motivasjonen blitt helt borte. Utrolig tungt å komme seg i de sunne rutinene igjen 🙁 Men så fort jula er over er det ny start og diett som står som øverst prioritet! Stå på videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg