“Hvor mye er fettprosenten din på?”

God fredag! 

Jeg kan virkelig ikke fatte at det er 3 uker og 2 dager igjen til første Athletic Fitness-konkurranse!!! Hvor ble de siste ukene av liksom?

Da er det vel på tide med en oppdatering:

Trening:
Energien på treningen går opp og ned, noe som er helt vanlig enten man skal konkurrere eller ikke. Men motivasjonen, treningslysten og treningsgleden er det likevel ikke noe å si noe på, og selv om noen økter er tyngre enn andre så holder jeg meg til treningsplanen og gjør det jeg skal. 🙂 I går kjørte jeg forresten en ny testrunde av Athletic Fitness-runda og ble veldig fornøyd med resultatene, selv om det alltid kan bli bedre. Likevel er det deilig å kjenne at man har trøkk og styrke i kroppen til tross for at man ligger på kaloriunderskudd og sakte, men sikkert går ned i vekt. 

Kosthold:
Det er ingen endringer i matplanen og jeg har fortsatt masse forskjellig mat å velge mellom. Den siste uka har jeg hatt mer lyst på sjokolade og kaker enn tidligere i oppkjøringen, men det handler nok også om at det har vært test av matnyheter og godterinyheter på Side2 samt at jeg var i bursdagsselskap lørdag kveld der kakebordet fikk meg omtrent til å sikle. He he. MEN jeg har ikke skeia ut en jævla gang (sorry uttrykket, men jeg er bare så sykt fornøyd med meg selv), og har heller ingen planer om å gjøre det de siste ukene før konkurranse 😉 Når det er sagt så har jeg allerede invitert mine nærmeste venninner til “kakelag” i april der jeg virkelig skal nyyyyyte alt av kaker og desserter jeg måtte ha holdt meg unna de siste månedene. He he, selv om jeg ikke er noen stor sjokolade- eller potetgullspiser, så er jeg en skikkelig dessertmums og elsker smaken av noe søtt etter et større måltid eller når noe skal feires. 

Form:
Dagens vekt er på 53,8 kilo og totalt har jeg nå gått ned cirka 8,5 kilo siden desember. Grunnen til at jeg veier meg er fordi coachen min har sagt et måltall jeg bør være innenfor på konkurransedagen, men det tallet på vekta sier likevel lite om formen og styrken min generelt. 
Jeg merker også at jeg ofte får spørsmål om hva fettprosenten min ligger på, og det har jeg ikke målt eller fulgt med på i løpet av oppkjøringen og det er heller ikke noe jeg er opptatt av å vite. Det er ikke fettprosenttallet som avgjør hvordan jeg presterer på scenen eller i styrkemomentene den dagen jeg skal konkurrere. Jeg vet det er så utrolig mange som henger seg opp i dette tallet og lar dette styre alt og ingenting, men som jeg påpekt til en god del folk nå, så er det ikke fettprosenttallet ditt som avgjør din plassering i konkurranse – det er jo ikke slik at dommerne spør om hva fettprosenten din ligger på og dermed gir deg plassering utifra dette. Det kan sikkert være en grei målefaktor for mange for å si noe om fremgang i forhold til utvikling av muskelmasse/ned i fettprosent etc, men likevel så er det kun et tall. Og et tall er ikke det som avgjør hvordan man gjør det på scenen. Og i tillegg så vil ulike apparater og målinger som brukes for å finne ut dette tallet mest sannsynlig gi ganske ulike svar, så hvis man først skal følge med på fettprosenttallet, så ta målinger med samme type apparat/fettklype på de samme stedene, under samme forutsetninger hver gang. 
Men jeg personlig velger å ikke fokusere på om fettprosenten min er på 10, 15 eller 20. Det er for meg irrelevant og et tall er heller ikke det som skal styre om jeg er fornøyd eller ikke. Jeg vet det er mange jenter som lar tall styre hverdagen sin, enten det er snakk om vekt, kalorier, fettprosent eller ikke. Det er virkelig ikke verdt det, det tar så mye unødvendig energi, positivitet og glede fra mange, og sier INGENTING om hvem du er som person eller hva du presterer på trening!!! Det jeg fokuserer på er å kunne prestere i styrkemomentene, utstråling på scenen, det å bli godt kjent med hvordan kroppen min ser best ut i de ulike poseringene og hvordan jeg best mulig skal få frem det dommerne ser etter på scenen. 

Det viktigste for meg, konkurranseoppkjøring eller ei, er hverken fettprosenttall, vekttall eller sixpack. Det er prestasjon, styrke, treningsglede og mestringsfølelse <3

– Silje Bjørntad – 

 

13 kommentarer
    1. Anonym: Jeg vil tippe jeg skal ned et par kilo til ja. Men jeg forholder meg til den matplanen og treningen jeg skal gjøre, samt de tilbakemeldingene jeg får ukentlig av min coach, og derfor finnes det ikke noe fasitsvar på eventuelt “hvor mye mer jeg skal ned”, hvor mye jeg veier på konkurransedagen etc. 🙂

    2. Dette er alt for dumt og farlig. Det å ha lav fettprosent er farlig for kroppen og veldig dumt. Hvordan skal en overleve i kulde og vintrer med nesten ingen fettprosent. Og de som er dumme og kutter ut sukker. Nå har de funnet ut mer og mer at å kutte ut sikker og leve på fett diett er mye mer farligere en hva de har sett før. Du kan få type to diabetes. Du ødelegger musklene. Du taper mer muskel enn hva du klarer å få tilbake. Men dette tror ikke de som lever på slik diett. Da må de først få alle skadene som følge av bare fett diett. Og hvorfor ikke bruke tiden på noe annet en bare seg selv. Hjelpe andre , løse noe viktig for samfunnet enn å bare tenke på seg selv hele tiden. Dette er ikke sunt og det er jævla mange i dette miljøet som doper seg selv men de tror det ikke.

    3. Joe doe: Jeg synes det skinner ganske tydelig igjennom din kommentar at dette er noe du har lite kunnskap om og erfaring med.

      Jeg har verken sagt at en slik type diett er sunt eller anbefalt andre om å gjøre det samme. Som jeg har påpekt flere ganger: “Jeg unngår detaljene på hvor mye spiser av hva per dag bevisst fordi jeg ikke ønsker at noen med spiseforstyrrelser eller et forstyrret spisemønster og/eller kroppsbilde skal kopiere denne type uten og prøve det ut selv uten oppfølging/konkurransegrunn.”
      Jeg er også veldig bevisst på hva jeg legger ut på denne bloggen og generelt i sosiale medier, og hva jeg fokuserer på i en slik konkurranseoppkjøring, nemlig mestringsfølelse, styrke, prestasjon og treningsglede som jeg presierer i dette innlegget. Ja, jeg gjør dette for meg selv, men jeg får blant annet kunnskap om både det å være på diett, mentale og fysiske utfordringer og hvordan jeg best mulig takler dette, bedre kunnskap om å sette opp matplan til andre, bedre kunnskap om fysiologiske og psykologiske effekter på kropp og sinn ved å være på strengt matplan og spise bestemte matvarer, og en hel del andre erfaringer og lærdom jeg ikke kunne fått et annet sted som jeg tar med meg videre i min jobb som formidler og ernæringsrådgiver – noe som igjen da kan brukes til å hjelpe andre..
      At det er mye doping i fitness er det ingen tvil om, men doping finner man også mange andre steder. Det jeg vet er at jeg selv er 100 prosent dopingfri (jeg har tilogmed antidoping-kontrakt og kan bli testet når som helst), jeg vet hva jeg er god for og ikke minst skal jeg vise hva jeg er god for. Jeg konkurrerer i athletic fitness, en gren hvor man skal prestere i ulike styrkeøvelser (chins, romaskin og dips) i tillegg til å posere på scenen. Jeg, eller andre utøvere jeg kjenner for den saks skyld, har så langt ikke fått diabetes type 2 eller noen andre livsstilssykdommer som følge av en slik konkurranseoppkjøring/diett.

    4. Ut og forsvarer seg med nebb og klør. Det finnes dop der ute som ikke forskere finner. Og hvorfor bruker du tid og oppmerksomhet på deg selv? Hjelp andre siden denne bloggen ikke gjør det. Og det er ikke sunt uansett men den trening du driver med. Du vil ikke forstå det uansett.

    5. John doe: ute med nebb og klør? Jeg svarte på din kommentar. Og du forstod tydeligvis ingenting av det jeg skrev og hva som er sunt for meg eller ikke (eller andre for den saks skyld) har du ingen kompetanse på å si noe om. Og du kan heller ikke konkludere med å si at denne bloggen ikke hjelper andre/inspirerer – det er din subjektive mening – men du kan jo ikke snakke for alle andre som er innom her. Og hvorfor bruker jeg tid og oppmerksomhet på meg selv? Øh, hvis man ikke bruker tid og oppmerksomhet på seg selv, sin kropp, sin helse og mentale tilstand – hvem andre skal gjøre det? Det er jo ingen andre som kan leve ditt liv.

    6. Hvorfor bruker du ikke eget navn “John doe”? Er du redd at dine egne kommentarer skal komme tilbake og ta deg en dag? Har du ikke noe positivt å si, så kan du vel holde ting for deg selv.
      Jeg er stolt over deg Silje, stå på!

    7. Hva er din diett plan?
      Startet selv for 2 dager siden med diet, hvor 1 uke er rent kjøtt til måltider og 2. Uke er veganske retter..
      Jeg trener ca 5 ganger i uken, selvom det går sakte ned så går jeg hvertfall ned IG antar at det er det sunneste å gjøre 🙂
      Men husk at muskler veier mer enn fett, venninna mi veier 60kg (samme som meg, og samme høyde) hun ser like slank ut som deg, og er ganske stram og har muskler, mens jeg er slapp haha

    8. Elena: Hei! 🙂 Du kan lese mer om dietten min i tidligere innlegg her:
      http://siljebjornstad.blogg.no/1454767305_dette_spiser_jeg_p_at.html
      og
      http://siljebjornstad.blogg.no/1455981538_diettmatkombinasjoner.html

      Hehe, og å si at “muskler veier mer enn fett” blir litt feil for meg, fordi 1 kg veier 1 kg enten det er fett eller muskler 😉 men jeg skjønner hva du mener (at 1 kg muskler tar mindre plass 1 kg fett for å si det enkelt), og jeg har også skrevet om dette tidligere her:
      http://siljebjornstad.blogg.no/1433597120_muskler_veier_mer_enn.html

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg