Sunt med pizza?

På Instagram i går la jeg ut et bilde av en pizzabit med følgende tekst: “Går ubevisst, men åpenbart på pizzadietten. Er nå klar for å innta pizzamiddag nummer 6 på 8 dager”.

Litt humoristisk ment, men også ren faka.

Jeg har tydeligvis fått pizzadilla de siste ukene og som ernæringsfysiolog vil jeg blant annet få frem at tradisjonell “junk food”-mat slettes ikke trenger å være så usunt som mange kanskje skulle tro. 

Et sunt kosthold er også et variert kosthold, og selv om jeg nå har spist pizza til middag flere dager på rad så trenger ikke dette å bety at man får i seg masse usunt fett, raske karbohydrater og bearbeidede produkter. 

Både pizzadeig og pizzafyll kan enkelt gjøres sunnere ved å velge mer næringsrike ingredienser. 

Som pizzabunn varierer jeg mellom for eksempel lomper, gjærdeig med grovt mel/havremel, mini-pizzabunn laget på mandelmel og egg og så videre. 

Jeg liker også å bruke hjemmelaget tomatsaus som består av hermetiserte tomater med krydder og urter fremfor de ferdiglagde fra industrien som ofte har et høyt innhold av sukker og salt. Bruker du magrere kjøttprodukter (for eksempel kylling, skinke, biffstrimler, karbonadedeig fremfor pepperoni, pølsebiter og bacon) og masse deilige grønnsaker kan pizza bli en deilig, næringsrik og mettende middag. Ønsker du en lettere ostetype finnes det mange varianter å velge mellom her også. 

Jeg er også opptatt av å spise nok grønnsaker i løpet av dagen og en pizzamiddag er intet unntak. Jeg har ALLTID noe grønt i tillegg, enten det er et par gulrøtter mens pizzaen står i ovn, en frisk sidesalat, kokte grønnsaker eller en råkostsalat. 

Med andre ord, pizza kan varieres i det uendelige så det handler om å lage sin egen kombinasjon for å dekke ditt behov av næringsstoffer, vitaminer og mineraler. 😉

Her er tips til noen sunne, deilige pizzaretter jeg har delt tidligere:
Hverdagspizza laget med havremel 

Kjapp og proteinrik porsjonspizza

Proteinrik lavkarbopizza

Lompepizza

Så hvis du ikke vet hva du skal ha til middag i dag…. 😉

 

Enjoy!
– Silje Bjørnstad –  

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg