Sunnere kontorsnacks

Mange er godt kjent med “klokken-14-dumpa” når man sitter på jobb og det er noen timer siden lunsj, men fortsatt noen timer til middag. Smarte mellommåltider og sunn snacks er et godt alternativ for å ikke havne helt ned i kjelleren eller at man faller for fristelsen til å velge det som virker som “de enkleste løsningene” der og da for mange. Nemlig klassiske produkter som bidrar med mye energi og “tomme kalorier”, men lite næringsstoffer, som for eksempel sjokolade, boller og bakevarer. Det trenger ikke å være noe galt i å velge dette en gang i blant, men for mange bidrar dette til mye unødvendig tilsatt sukker (“for mye av det gode” kan gå utover både tannhelse og kroppsvekt) i tillegg til at det ikke akkurat er de alternativene som gir den mest langvarige metthetsfølelsen. 

Dette er en klassisk “kontorsnacks-asjett” hos meg; frukt, nøtter og proteinbar – en god og smakfull blanding der jeg får både gode karbohydrater, sunne fettsyrer og mettende protein.

I tillegg liker jeg å skjære opp de ulike ingrediensene – både fordi jeg synes det ser fristende ut, men også fordi jeg synes det er lettere å porsjonere og å kontrollere mengden av hva jeg har i meg, fremfor å hive innpå en bunnløs nøttepose, en proteinbar, en banan OG en kaffe latte innen 30 minutter. Jeg mener ikke å oppfordre til å telle kalorier eller lignende, men det kan fort bli mange flere kalorier enn det man kanskje tror når man først hiver innpå samtidig som man konsentrerer seg om jobb. I stedet blir det bare til at man fortsetter å knaske på til det er tomt. En annen måte å kontrollere snacksinntaket på når man for eksempel sitter foran en PC-skjerm er å porsjonere nøtter i en liten kopp fremfor å ha en pose på 500 gram ståendes framme. Ta med deg et par knekkebrød, lomper eller grove brødskiver med proteinrikt pålegg fra kantinen og lunsj som du har til senere. Porsjonssupper, yoghurtbegre/Skyr og porsjonsposer eller porsjonsbegre med havregrøt kan også være smarte mellommåltider når sultfølelsen kommer, men det er fortsatt litt tid til du får spist neste hovedmåltid. 

Mine topp 7 kontorsnacks-favoritter:

1) Frukt og grønt

2) Nøtter og tørket frukt

3) Et par lomper med proteinrikt pålegg som magert kjøttpålegg

4) Yoghurt/kesam eller Skyr med bær

5) Proteinpudding eller proteinbar

6) Grovere vafler med pålegg

7) Bananlapper

LES GJERNE OGSÅ DET TIDLIGERE INNLEGGET: Er proteinpudding sunt?

Når det gjelder proteinbarer så tenkte jeg å lage et eget innlegg om dette i løpet av uken. Jeg vet det er mange som lurer på om dette er “sunnere” enn vanlig sjokolade etc. 

Til inspirasjon:


Enjoy og ha en god mandag!

– Silje Bjørnstad – 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg