“Hæ, kan du spise sjokolade på fitnessdiett?!”

I dag er det to uker og én dag til Norgesmesterskapet i fitness. Jeg konkurrerer lørdag 8.oktober, i grenen atheltic fitness. Da har jeg vært på konkurransediett i cirka 11-12 uker med flere frimåltider og en matplan som jeg har styrt selv. Som jeg har nevnt tidligere så sulter jeg meg ikke ned i form, og det er uansett styrkeprestasjonen som er det viktigste momentet for meg å gjøre det bra i. Likevel er jo fysikken en del av gamet og man skal “deffe seg” til lavere fettprosent for å tydeligere markeringer og synlig muskulatur på konkurransedagen når man står på scenen. Her får man også god hjelp av brunkrem og scenelys, så jeg jo også har påpekt flere ganger. Det er en illusjon og akkurat det kan jeg bare ikke få sagt mange nok ganger.

Samtidig er det jo fascinerende å se hvordan man kan forme kroppen ved hjelp av mat og drikke, og jeg har inntrykk av at mange tror man lever på torsk, brokkoli og ris i flere måneder under en konkurranseoppkjøring. Det er det nok (dessverre i mine øyne) også en del som gjør, men det betyr ikke at alle spiser på denne måten. Jeg selv spiser sjeldent fisk (tar omega-3-kapsler for å veie opp for dette), og min fitnessdiett består av mange ulike matvarer. Når det er sagt så er det ikke noe “magisk” med en matvare fremfor en annen. I teorien kan du fint spise sjokolade på diett så lenge sammensetningen av makronæringsstoffer “er riktig” for din kropp og man ligger i kaloriunderskudd.

 “If it fit your macros” er et kjent uttrykk i fitnessverdenen, og dette betyr egentlig altså at det er fordelingen av fett, karbohydrater og protein som er det viktigste å være klar over når man setter opp en slik type diett. Men for mange vil det å bruke sjokolade som fett- og karbohydratkilde føre til liten metthetsfølelse i tillegg til at det bidrar minimalt med vitaminer og mineraler, noe som jo kroppen trenger for å fungere og for å kunne prestere på treningsøktene. 

Enkelt forklart så er søtpotet, havregryn, nøtter, avokado, grønnsaker, fisk, rent kjøtt, egg og kesam og så videre typiske “fitnessmatvarer” fordi dette er næringsrike matvarer som metter godt. (Dette er også matvarer jeg spiser til vanlig og som uansett anbefales som en del av et sunt og variert kosthold 😉 )

For min egen del så bruker jeg et kostholdsprogram hvor jeg hver dag kan se hvordan jeg ligger an i forhold til fordeling av makronærinsstoffer under konkurranseoppkjøring. Og er det en dag jeg da for eksempel spiser sjokolade, ja, så kan jeg for eksempel enkelt se hvor jeg da kan kutte ut fett og karbohydrater ved å for eksempel spise litt mindre potet og/eller færre nøtter. Det er ikke noe hokus-pokus og jeg personlig synes det er så viktig å ikke henge seg opp i detaljene om enkelte matvaregrupper eller enkeltprodukter – fitnessdiett eller ei. 

Det viktigste er uansett helheten og for å gjenta meg selv for n`e gang: Ett “sunt” produkt eller ett “sunt” måltid er ikke det som avgjør om du er sunn eller ikke, som på samme måte som at du blir ikke usunn av å spise ett “usunt” produkt eller ett “usunt” måltid. 

Jeg heier på matglede og variasjon fremfor å bidra til forvirring og matfrykt. 

Så, tilbake til overskriften, for i natt (jeg hadde jobbet kveldsvakt og var ikke trøtt da jeg kom hjem, så da fikk jeg ikke sove samtidig som jeg var litt sulten), smakte jeg på Kvikk Lunsj med mørk sjokolade som er lansert i begrenset opplag denne høsten.

Og jeg er i utgangspunktet ingen stor sjokolademums, og jeg er i alle fall ikke stor fan av mørk sjokolade, men jeg ble positivt overrasket over denne varianten. Likevel synes jeg den vanlige Kvikk Lunsj-sjokoladen er bedre, så denne mørke sjokoladenyheten får terningkast 4 fra meg. 🙂

Og med sjokoladetrykk i skrotten ble det en god treningsøkt på formiddagen med blant annet frontbøy og single repetisjoner i markløft med dobbel kroppsvekt (105 kg @52,4 kg)

 

Ha en herlig fredag og god helg! 

– Silje Bjørnstad – 

Film: ny pullupspers med ekstra vekt

 

Tjohei!

Torsdag allerede og jeg er på vei til kveldsvaktjobbings, men før den tid har jeg rukket en kjapp treningsøkt, eller en lekeøkt, som jeg vil kalle det. Det ble nemlig mest “pumpe-øvelser” og litt testing av maks på pullups med ekstra vekt. Noe som førte til ny pers med 23,75 kilo ekstra mellom beina. Sist jeg testet i vår tok jeg 20 kilo ekstra, men nå skal det jo også påpekes at siden kroppsvekta mi går nedover i forbindelse med konkurranseoppkjøring så vil jo det i seg selv “gjøre det enklere” å legge på litt ekstra vekt i slik øvelser.

video:img75671

Uansett så er det alltid gøy med ny pers, ikke minst nå, på slutten av konkurranseoppkjøringen! 😀 Det motiverer i alle fall meg til å holde ut de siste dagene – bare 16 dager igjen til NM i fitness og i athletic fitness som er den grenen jeg konkurrerer i. På Instagram ligger det også et klipp med 22,5 kilo ekstra:

BKqJ9owD7lj

Nå må jeg løpe!

– Silje Bjørnstad –

Søtsalte sunne bananlapper

Hei onsdag, og det som mange kaller for “lille lørdag”!

Jeg har skikkelig cravings på søtsalte ting for tiden og i dag måtte jeg teste ut salte bananlapper uten tilsatt sukker. Man trenger jo virkelig ikke sukker når man bruker gulbrune bananer – jeg elsker jo banan og synes det i seg selv bidrar med en perfekt søtsmak. 

Som vanlig ble lappene laget på slump, men her er cirkamål:
4 middels store egg
2 godt modne bananer
cirka 50 gram havregryn
2 ss mager kesam (gjør bakst og pannekaker/lapper saftigere pluss at det bidrar med ekstra protein)
1/2-1 ts salt
1/2 ts bakepulver (kan sløyfes, men gir lappene litt mer “fluffy” konsistens)
Kardemomme og kanel

Jeg slengte alt oppi blenderen og kjørte til det ble en glatt røre før jeg stekte små lapper i stekepannen sammen med litt smør. 

Jeg fikk til sammen 9 lapper (8 på bildet fordi jeg ikke klarte å vente med å smake ;p ) Halvparten ble lagt i en matboks i kjøleskapet, klar til å ta med som “mat-på-farten-niste” i morgen. 

Resultatet ble saftige lapper med deilig smak av søtt, salt og kanel- og kardemommekrydder. Jeg spiste lapper med både bringebærsyltetøy og lapper med peanøttsmør – med andre ord, her er det bare å toppe med det man selv liker, eventuelt bare nyte lappene som de er. 

Enjoy!

– Silje Bjørnstad – 

 

 

Tips om styrketrening: Det er ikke noe magisk med tallet 10

Hei og god tirsdag!

På min og Susannes facebook-side “Slik former du kroppen” har Susanne delt et nytt tips angående antall repetisjoner i forbindelse med når man trener ulike øvelser innen styrketrening. Vi tror veldig mange henger seg opp i detaljer om “hvor mange repetisjoner er “riktig”?”, men det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er “rett” og hva som er “galt”. Hvor mange repetisjoner som anbefales å trene kommer selvfølgelig helt an på målet ditt med treningen (for eksempel om man vil øke i styrke, om du vil oppnå mest mulig “pump”, etc) og hvilken øvelse det er snakk om. For eksempel så vil ikke alle kanskje tåle 10×10 repetisjoner i markløft like godt som 10×10 repetisjoner burpees hvis man er lite kjent med markløft, har dårlig teknikk i en øvelse og så videre, og så videre 😉 Så hvor “mange repetisjoner” som er “riktig”, kommer alltid an på! Det vi derimot er opptatt av er å få flere jenter til å tørre å pushe seg selv til å trene tyngre. 


 

Susanne skriver: 

Mange jenter trener styrketrening med mål om å forme kroppen og ha en god helse, og det synes vi er kjempeflott! I mange treningsprogrammer står det at du skal gjøre 10 repetisjoner av en bestemt øvelse, men det mange glemmer er at det ikke er noe “magisk” med tallet 10. Det som avgjør om du former musklene dine (ved at de blir større) er selve belastningen. 

Hvis du løfter en vekt 10 ganger og kjenner at du kunne gjort 15, eller kanskje 20 repetisjoner, på den vekten så trener du for lett. Du bør velge en vekt der du gjør 10 repetisjoner, og kjenner at du kanskje kunne klart en eller to repetisjoner til uten at det går ut over teknikk.

Så ha litt ekstra fokus på selve vektene du løfter de neste øktene, fremfor å henge deg altfor mye oppi om du har tatt 8, 10 eller 12 repetisjoner 😉

– Silje Bjørnstad – 

Min absolutte frokostfavoritt: “pannekakehakk”

Hei mandag!!! 

Etter hviledag-valpekos-søndag i går så var det så mye trykk og energi i kroppen på dagens treningsøkt! Først testet jeg formen på 1,5 minutt maks på romaskinen (et av styrkemomentene i athletic fitness), før jeg fortsatte med blant annet dips med ekstra vekt (4x4x30 kg), pullups cluster sett, militærpress i supersett med roing i kabel og trisett med tricepsøvelse, arnold press og bicepsøvelse. Så ble det noen intervaller på mølla til slutt. 

BKiBI6ODyQq

Endorfinrusen var på plass etterpå for å si det sånn! 😉

Men tilbake til overskriften og frokostsnakk. Jeg er et skikkelig frokostmenneske og er helt avhengig av mat på morgenen før jobb eller en eventuell treningsøkt. Samtidig så er jeg også et vanemenneske og når det gjelder frokost så spiser jeg det samme 99 prosent av tiden, konkurransediett eller ei. 

Dette er en “latmanns”-versjon av disse proteinpannekakene og består enkelt og greit av 4-5 egg og en halv boks med mager cottage cheese rørt sammen med kanel, kardemomme og litt salt (det blir to porsjoner for meg, så jeg spiser det samme til frokost og til lunsj). Jeg rører alt sammen i en bolle og steker alt i en stekepanne med litt olje/smør. Så spiser jeg det sammen med 150-200 gram fryste bær (bringebær er min favoritt) og søtningsstoff (jeg bruker Natreen). Det ser kanskje ikke så appetittelig ut, hehe, men jeg har helt dilla på denne varianten jeg ikke vet helt hva man skal kalle. Det er jo egentlig en protein-pannekakeoppskrift som ikke blir stekt som pannekaker (da bør du bruke blender for å få en glatt røre og steke det som små lapper), men som i stedet får en slags “eggerøre-konsistens”. Ergo: pannekakehakk.

Uansett så synes jeg det smaker superdigg (sammen med bringebær og søtningsstoff smaker det som vafler!), og det holder meg god og mett lenge samtidig som det er næringsrikt og bidrar godt med proteiner. 

– Silje Bjørnstad – 

Endelig!

Endeilg var de her. Seks små svarte nøster som har smeltet hjertet mitt helt siden jeg så bilde av dem første gang på fredag rett etter at de var født. I dag, søndag, tok jeg meg en dagstur hjem til Finnskogen for å hilse på Lexie og verdens søteste valper. 

Det er ingen hemmelighet at jeg er helt “gæren” når det gjelder Lexie og det er vel heller ingen tvil om hvor mye hun betyr for meg. Selv om vi to er tur-bestisser og “relativt godt kjent” for å si det mildt, så var det likevel ingen garanti for at hun ville “godta” at jeg kom hjem for å hilse på nå som hun har blitt mamma. Men det gikk helt fint og hun er så flink med valpene sine, og alt går så utrolig bra. Uansett er det faktisk en 24/7-jobb når det har kommet valper i hus, så mamma og pappa får kjørt seg om dagen. Det er fort gjort at valpene kan bli liggendes å bli klemt (enten fordi de ligger oppå hverandre, eller fordi moren legger seg oppå en valp uten å være klar over det), noen valper kan bli “støtt ut” og må derfor passes ekstra godt på slik at han/hun får nok mat og stimulert slik at kroppen utvikler seg normalt (mammaen må for eksempel slikke opp tiss/bæsj de første dagene for at fordøyelsessystemet til de små skal settes i gang og “gå av seg selv”), og så videre.

Det er heller ingen hemmelighet at jeg er et følelsesmessig vrak når det gjelder dyr generelt, og i alle fall nå som jeg er på konkurransediett! Hallo hormoner og berg-og-dal-bane-humør liksom 😉 

Så i dag har jeg vært blank i øynene omtrent hele dagen fordi jeg er så fortapt i hele hundegjengen hjemme og jeg har kost meg sånn bare ved å ligge å titte på de små, uskyldige vesene som lager verdens beste klynkelyder.

De er to dager gamle i dag og det er jo egentlig veldig lite “action” de to første ukene. Men etter 2-3 uker, når de har fått åpnet øynene og hørselskanalen begynner å fungere, så kommer jeg til å være hjemme så mye som overhodet mulig. Både fordi jeg gjerne vil være “valpevakt”, men også fordi jeg tror mamma og pappa vil sette pris på litt avlastning etter hvert 😉

Jeg har i alle fall hatt en helt fantastisk første-møtet-med-valpene-søndag som jeg kommer til å leve lenge på<3

Sjekk ut snap for mer valpespam: silje1987

– Silje Bjørnstad – 

Hjemmelaget kylling i green curry under 10 min

God lørdag!

Jeg elsker asiatisk mat og to av mine absolutt favoritter fra det asiatiske kjøkken er kinesisk biff chop suey og thailandsk green curry med kylling. I dag ble det den sistnevnte til lørdagsmiddag og det er jo superenkelt å fikse sjæl! Som base trenger man jo bare green currypaste og kokosmelk, så er det selvfølgelig også mulig å lage mer avanserte varianter med fiskesaus, limeblader, koriander og så videre. Men jeg synes det funker helt fint med bare kokosmelk og green currypaste, og i dag var kokosmelk-gryta ferdig på under ti minutter. 

Da hadde jeg ferdigstekt kylling som bare var å ha oppi gryta sammen med minimais, vannkastanjer og bambusskudd. Så ble det et par knasende paprikaringer som toppings. 

Jeg bruker alltid vanlig kokosmelk når jeg lager slike gryter eller supper – jeg synes lightvarianten smaker veldig lite, og det er jo kokossmaken som er digg!

Til 250 ml kokosmelk brukte jeg 2 ts green currypaste, 2 bokser minimais, 1 boks vannkastanjer og 1 boks bambusskudd. Pluss kylling da så klart. Du bare rører ut paste i kokosmelka på middels varme, har oppi grønnsakene og ferdigstekt kylling, og lar det hele småputre i 7-8 minutter til alt har blitt varmt.

Mums! Mye smak, mettende og supergodt på en høstlørdag!

– Silje Bjørnstad – 

Instagram-throwback

THANK GOD ITS FRIDAY!!!!!!!!!!! 😀 

Oh, fredagsfølelsen ass – den blir man liksom aldri lei. Jeg for min del starter helga med Side2-jobbings før det blir en treningsøkt med beste “Lulu”.

I dag har vi hatt test av snacks- og godterinyheter her på Side2/Nettavisen, men på grunn av konkurransediett holder jeg meg unna sånne ting nå. Det går egentlig veldig fint fordi jeg er så “inn i gamet” og bevisst på at det ikke skal spise noe utenom matplanen før jeg er ferdig med konkurransene. Og det er ikke noe synd på meg heller, det er jo mitt eget valg;) Uansett så kommer det sak på Side2 i løpet av de nærmeste dagene, så stay tuned. 

Men litt instagram-update før helga:

1) Nytt Shape Up betyr ny Shape Up-selfie 😉
2) Biffmiddag på Trancher – en av mine favorittrestauranter <3
3) Happyface-treningsselfie sammen med Hanne Lulu Holst 😀
4) Poseringstrening
 

5) Shoot og jobbings for Shape Up sammen med personlig trener Pia Eliassen og fotograf Vegard
6) Knebøy – baseøvelsene er alltid med i mitt treningsprogram 😉
7) Pullups med ekstra vekt
8) I januar starter jeg opp på studier til å bli personlig trener. Denne høsten har jeg tatt flere valg om jobb og karriere som jeg kjenner er veldig riktig, mer om det i løpet av de nærmeste ukene. Jeg er i alle fall supergira!


9) Verdens fineste Lexie som snart blir valpemamma!!
10) En liten sniktitt på matnyhetene som er blitt lansert denne høsten
11) Throwback thursday med to av noen av de viktigste i livet mitt: Fredrik og Lexie. 
12) Jeg er fast bestemt på å nyte sommertemperaturen og bare stier i skogen så lenge jeg kan, så ut på tur og nyt den friske høstlufta!

Og på instagram heter jeg silje_bjornstad

GOD HELG!

– Silje Bjørnstad 

Tenk at så lite kan gi så mye

God torsdag!

Wow, i dag satt det laaaaangt inne å gjøre den planlagte treningsøkta som enkelt og greit bestod av ro-intervaller pluss dips. Halveis i intervall-kjøret ble jeg faktisk så kvalm at jeg bare måtte ta meg 5 minutter på ellipsemaskinen og jeg ville egentlig bare gå hjem. Men jeg vet samtidig at den følelsen av å gjennomføre er så mye bedre enn følelsen av å ikke fullføre, særlig når det faktisk bare er 3,5 uke igjen til NM og jeg er så fast bestemt på å holde hele løpet ut. Så etter noen tankerunder med meg selv, i kombinasjon med at kvalmefølelsen forsvant, så kom jeg meg tilbake på romaskinen og gjennomførte de siste intervallene. Det er jo virkelig ikke snakk om mange minuttene heller. Jeg kjører “pyramide-intervaller”. Det vil si 6 intervaller i denne rekkefølgen: 1 min – 1,5 min – 2 min – 2 min – 1,5 min – 1 min. Så kjører jeg noen sett med dips etter et par av ro-intervallene for at kroppen min skal kjenne på hvordan syrefesten blir når hele styrkerunda skal kjøres i konkurranse. 

Uansett, DEN følelsen etter man har gjennomført når kroppen først kjentes helt j…. ut – DEN FØLELSEN – den er virkelig ubeskrivelig og i dag måtte jeg bare sette meg ned for å kjenne litt ekstra på denne berømte endorfinrusen 😉 Og noen ganger er det virkelig ikke så mye som skal til for å få boost av både mestringsfølelse, treningsglede og økt selvtillit. 

Så der har dere meg, til sammen 9 minutter på romaskinen var tydeligvis det som skulle til i dag. 

 

Forresten, fikk dere med dere Folkeopplysningen og episoden om “slankeekspertene” i går? Hvis ikke så er den virkelig verdt å se! Her er det så mange viktige poenger å være klar over i en industri hvor det å tjene penger og riktig markedsføring er mer verdt enn å faktisk bidra til en bedre folkehelse og økt livskvalitet.

Episoden ligger ute på NRKs nettsider og er gratis å se på. 

Ha en strålende torsdagskveld! 

– Silje Bjørnstad – 

 

Nope, ingen fødsel ennå

Jeg er på vei tilbake til Oslo og dessverre så har det ikke vært noen valpefødsel i løpet av de dagene jeg har vært hjemme hos Lexie. De liker seg tydeligvis godt i "rugekassa". Men jobben kaller, så jeg må tilbake til hovedstaden. Så håper jeg bare alt går bra med Lexie og valpene og at jeg får se dem snart.

I morgen er det flere spennende ting på jobbfronten som skjer for min del, så jeg gleder meg til å kunne fortelle om det snart (forhåpentligvis 😉 ). Uansett så har det vært helt magisk å være hjemme. Det er jo sommer "all over again" og gradestokken har vist hele 25 grader de siste dagene. Me like! Så har jeg vært supereffektiv med hjemmekontor-jobbings, hilst på venner, gått lange turer i skogen og selvfølgelig kost masse med høygravide vovs.

Ha en flott onsdagskveld!

– Silje Bjørnstad –